Vesikaton takuut ja ehdot
Uudelle vesikatolle myönnetyt takuut ovat paitsi normaali käytäntö, myös ehdottoman hyvä asia niin tilaajan kuin urakoitsijan kannalta.
Urakoitsija vastaa oman työsuorituksensa sopimuksenmukaisuudesta
Tilaajalle takuu on eräänlainen turva ja vakuus siitä, että sovittua korvausta vastaan saa katon, joka on tehty suunnitelmien mukaan ja joka kestää koko sen suunnitellun käyttöiän ajan. Takuu myös osoittaa asiakkaalle sen, että urakoitsija kantaa vastuunsa siitä, että kaikki urakan toimenpiteet on tehty sovitusti ja korkeimpia laatustandardeja noudattaen.
Takuu nähdään usein lupauksena urakoitsijan työn laadusta, mutta takuiden voimassaoloon liittyy myös velvoitteita tilaajan puolelta. On siis hyvä ymmärtää, mitä takuu käytännössä tarkoittaa, koska takuuehtojen tulkinnoissa voi olla eroja urakoitsijoidenkin välillä. Joskus mahdolliset ongelmatilanteet realisoituvat vasta takuun aikana, jolloin takuuehdot ovat jo lukittu.
Osapuolten vastuut ja velvoitteet takuuaikana
Urakoitsijalla on velvollisuus:
reagoida ja pyrkiä hoitamaan asiat kuntoon mikäli vesikatossa ilmenee ongelmia
korjata ongelman aiheuttaja tai kyetä osoittamaan mikäli vesikaton ongelma ei sopimuksen mukaan kuulu urakoitsijan vastuulle
suorittaa tarvittavat korjaustoimet korvausta vastaan ja takuuaikaa lyhentämättä mikäli takuuaikana todettu ongelma ei kuulu takuun piiriin (esim. kolmannen osapuolen toimesta aiheutuneet vauriot tai myrskyvauriot).
Tilaajan tulisi:
noudattaa vesikaton huolto-ohjeita, jotka urakoitsija on toimittanut kattoremontin luovutuksen yhteydessä
ilmoittaa takuun myöntäneelle urakoitsijalle välittömästi mahdollisista vesikaton ongelmista
ilmoittaa etukäteen urakoitsijalle kaikista mahdollisista toimista ja muutoksista vesikatolla
huolehtia siitä, että vesikatolla suoritetaan säännöllisesti urakoitsijan luovuttamien huolto-ohjeiden mukaiset kattohuoltotoimet
käyttää ensisijaisesti urakoitsijan muita palveluita katolla suoritettavissa toimenpiteisissä (esim. lumenpudotuksessa, huoltotoimissa sekä muutos- ja korjaustöissä) takuun voimassaolon varmistamiseksi
säilyttää dokumentaatio mahdollista toimista vesikatolla.
Yleisesti takuista kattoremonteissa
Pelti- ja huopakattoremonteissa takuutehdot muodostuvat useimmiten YSE98-sopimusehtojen pohjalta, jossa lähtökohta on takuun on kahden vuoden voimassaoloaika alkaen urakan luovutuksesta. Joiltain osin takuu on voimassa senkin jälkeen. Erityisesti bitumikattokohteissa urakoitsijat myöntävät usein myös 10 vuoden vedenpitävyystakuun, joka jatkaa YSE:n mukaista takuuta kahdeksalla vuodella. Vastaavia takuiden pidennyksiä sovelletaan myös peltikatto- sekä pinnoituskohteissa riippuen esim. peltikattojen alusrakenteiden teknisistä ratkaisuista.
Mikäli peltikattokohteissa kattorakenteen alustana käytetään vaneria, sekä aluskatteen bitumikermi- ja muut ratkaisut ovat toteutettu RT-korttien sekä hyvien rakennustapojen mukaan, myönnämme urakoimiimme kohteisiin pääsääntöisesti SUJUVA-kattohuoltosopimuksella 10 vuoden vedenpitävyystakuun. Polyureapinnoituskohteisiin voidaan myös myöntää pidennettyjä takuita, mikäli tietyt pohjatyöt on määritelty tehtäväksi. Näitä pohjatöitä ovat mm. konesaumakattojen pinnoituksissa kaikkien saumojen tiivistäminen siihen soveltuvalla massalla ennen varsinaista polyureapinnoitetta.
SUJUVA-kattohuoltosopimus takaa katolle suunnitellun elinkaaren
SUJUVA-kattohuoltosopimus voidaan tehdä kaikille kattotyypeille ja katemateriaaleille riippumatta siitä onko katto uusi tai vanha, tai kuka on toiminut urakoitsijana. Jos SUJUVA-kattohuoltosopimus solmitaan Pelti-Ässät Oy:n tai Kate-Ässät Oy:n urakoimiin kohteisiin, voidaan kohteille myöntää tapauskohtaisesti 10 vuoden vedenpitävyystakuun jatkeeksi viisi lisävuotta, jolloin vesikaton kokonaistakuuajaksi muodostuu 15 vuotta.
Kohteelle laaditaan kohdekohtainen huolto-ohjelma, jonka mukaan huoltoimet suoritetaan kaksi kertaa vuodessa.
Lue lisää SUJUVA- ja JATKOTURVA+-kattohuoltosopimuksista täältä.